La participació dels actors en recerca és un element clau en la recerca que transforma, la recerca que té impacte en la societat. Així ho demostren els estudis d’avaluació d’impacte de la recerca, que emfatitzen la participació dels professionals, dels pacients i de la resta d’actors al llarg de tot el procés de recerca en la millora de l’efectivitat en arribar a la societat. És, per tant, necessari que els sistemes d’avaluació iniciïn un debat sobre com mesurar la participació creixent dels actors del sistema en la recerca. En aquest monogràfic s’ha revisat la literatura internacional i s’han localitzat 47 indicadors sobre activitats de participació dels actors en les institucions de recerca. La majoria d’aquests indicadors estan basats en exercicis teòrics fets a través d’opinions d’experts. Els indicadors trobats es poden agrupar en les 6 dimensions següents: capacitació, governança, recursos, activitat, disseminació i resultats primaris. Aquestes permeten veure com es pot implicar als diferents actors del sistema al llarg de tot el procés de recerca. Els indicadors proposats poden ser útils per estimular i ampliar la reflexió sobre com monitorar les activitats relacionades amb la participació dels actors del sistema dutes a terme en les institucions de recerca. Qualsevol indicador s’ha d’utilitzar de forma responsable considerant el seu context i conjuntament amb altres tipus d’evidències, així com realitzar un seguiment que permeti identificar els resultats obtinguts i proposar punts de millora.

Resum