Barcelona, 29 de gener de 2016
La baixa percepció d’autoeficàcia (“no sóc prou bo per a estudiar ciències”) i la manca d’identitat (“no m’hi veig fent de científic”) són els dos factors limitants clau que fan que molts joves no optin per estudiar carreres científiques i tecnològiques tot i tenir la capacitat per fer-ho. Així ho va expressar Digna Couso, directora del CRECIM, en la xerrada que va oferir el dia 26 de gener a la seu de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) dins el programa Ciència i Aula.
Organitzat per l’FCRi, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Fundació Bancària “la Caixa” i les universitats catalanes, entre d’altres entitats, aquest programa cerca impactar en el foment de vocacions cientificotècniques actuant en primer lloc en el marc de l’ensenyament a les escoles. Amb aquest objecte, desenvolupa una oferta sistemàtica d’activitats a les escoles per sistematitzar la presència de la ciència a les aules i revertir la tendència decreixent de les vocacions CTM a Catalunya.
Per a Couso, el problema bàsic no és tant la quantitat de joves que accedeixen a les carreres CTEM, Ciències, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques, sinó sobretot la qüestió qualitativa: “ens manca representació de determinats sectors socials, com ara les dones, i de determinats col·lectius desaventatjats.” Això fa que, per exemple, ”el cos d’enginyers sigui cognitivament molt uniforme”, segons la ponent, la qual cosa presenta desavantatges des de molts punts de vista, com ara les recerques que han presentat un biaix desfavorable de gènere degut a aquest fet.
Davant d’aquesta situació, prou complexa ja que es tracta d’un problema multifactorial que compta amb components personals, familiars, socials, educatius, etc., Digna Couso fa un seguit de recomanacions per afrontar-ho, que podríem resumir en aquests aspectes:
Vegeu resum de la seva intervenció.
Programa Ciència i Aula