Les tres entitats impulsen el projecte pilot “Joves, científics i ètica”, que s’aplicarà a 500 alumnes de 3r d’ESO de cinc centres catalans. El seu objectiu és estimular la capacitat crítica dels alumnes i implicar-los en els debats ètics que generen avui els temes d’actualitat científica. Comprèn accions formatives per als docents, visites de científics als centres per explicar els temes científics analitzats i debats a les aules.
Barcelona, 27 de setembre de 2016
Estimular la capacitat crítica dels alumnes per tal que debatin els aspectes ètics de l’actualitat i les descobertes científiques i les seves implicacions socials és l’objectiu del projecte pilot “Joves, científics i ètica”. Organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i l’Obra Social “la Caixa”, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, es comença a aplicar a partir d’aquesta setmana a 500 alumnes de 3r d’ESO de cinc centres catalans.
El projecte planteja que els estudiants debatin i coneguin els aspectes ètics que comporta la recerca científica i estableixin les seves pròpies conclusions, amb el suport de científics especialitzats en cada temàtica i d’experts en ètica. En aquesta primera edició es proposa com a tema de fons el canvi climàtic, estructurat en quatre grans àrees: boscos, oceans, agricultura i salut. En cada una d’aquestes àrees es treballarà un tema de recerca tenint en compte l’especialització del científic i les qüestions ètiques relacionades.
Els científics participants són joves estudiants de doctorat del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) –boscos–; l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) –oceans–; l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) –agricultura–; i l’Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona (UB) –salut–. A l’inici del projecte es duran a terme dues sessions formatives per al professorat, a càrrec d’experts de l’Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona (28 de setembre i 5 d’octubre, a la seu de l’FCRi, passeig de Lluís Companys, 23, Barcelona).
Aquesta formació facilitarà les eines i estratègies adients que han d’ajudar els docents a conduir el debat ètic amb els seus alumnes i el treball que cal realitzar amb ells. També es proporcionarà material de suport per al professorat. Durant les sessions es presentarà el projecte europeu RRI Tools (Innovació i Recerca responsables), liderat per la Fundació “la Caixa”, dedicat a aquesta temàtica. S’hi inclourà, igualment, una xerrada informativa sobre la dimensió del repte que suposa el canvi climàtic a nivell mundial i les seves repercussions, a càrrec de Carles Gràcia, professor del Departament d’Ecologia de la UB i investigador del CREAF.
Cadascun dels centres organitzarà l’alumnat de 3r d’ESO en 4 grups. Cada grup treballarà un dels aspectes sobre el canvi climàtic (boscos, oceans, agricultura i salut). El professorat explicarà als nois i noies el significat de la recerca i la innovació responsables i treballarà els continguts facilitats sobre aspectes científics i ètics vers la problemàtica del canvi climàtic. Aquest treball suposa una dedicació d’una hora lectiva.
Posteriorment, els científics col·laboradors visitaran els centres i faran sessions a les aules on explicaran la recerca que fa l’investigador, en relació al tema determinat en cada cas (boscos, oceans, etc.), amb l’exposició dels possibles temes ètics derivats i un debat final amb els alumnes. A partir de la documentació facilitada, de les informacions aportades en la xerrada amb el científic i del debat, els alumnes confronten i extreuen conclusions conjuntament amb el professor o professora de l’aula. Aquest treball suposa una dedicació d’una hora lectiva.
Com a acció final es durà a terme una trobada dels 5 instituts participants al programa a CosmoCaixa Barcelona (29 de novembre) en què es formaran grups de treball amb alumnes de diferents centres, que treballaran en paral·lel. Els estudiants exposaran les seves conclusions i les debatran entre ells a cada grup de treball. Aquest debat serà conduït per un expert en ètica. Fruit de la reflexió col·lectiva sorgirà un document comú de conclusions. L’acte clourà amb una conferència sobre canvi climàtic a càrrec d’un científic sènior.