"Joves, ciència i ètica” està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i l’Obra Social “la Caixa” en col•laboració amb el Departament d’Ensenyament. El seu objectiu és estimular la capacitat crítica dels alumnes i implicar-los en els debats ètics que generen avui els temes d’actualitat científica. Ha inclòs accions formatives per als docents, visites de científics als centres per explicar els temes científics analitzats i debats a les aules.
Barcelona, 25 de novembre de 2016
Prop de 500 alumnes 3r d’ESO han participat en cinc centres educatius de Catalunya al programa pilot “Joves, ciència i ètica”. Una representació de 40 alumes presentaran a CosmoCaixa Barcelona el 29 de novembre, les seves conclusions del projecte centrades en l’aspecte ètic de la recerca sobre el canvi climàtic. Com a públic, assistiran altres 350 alumnes que ha format d’aquesta iniciativa. El programa, organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i l’Obra Social “la Caixa”, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat, ha volgut estimular la capacitat crítica dels alumnes per tal que debatin els aspectes ètics de les descobertes científiques actuals i les seves implicacions socials.
El projecte ha facilitat que els estudiants debatin i coneguin els aspectes ètics que comporta la recerca científica i estableixin les seves conclusions, amb el suport de científics especialitzats en cada temàtica i d’experts en ètica. Aquesta primera edició ha tractat com a tema de fons el canvi climàtic, estructurat en quatre grans àrees: boscos, oceans, agricultura i salut. En cada una d’aquestes àrees s’ha treballat un tema de recerca segons l’especialització del científic i les qüestions ètiques relacionades.
Els científics participants han estat investigadors del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) –boscos–; l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) –oceans–; l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) –agricultura–; i l’Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona (UB) –salut–. El projecte ha inclòs dues sessions formatives per al professorat, a càrrec d’experts de l’Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. Aquesta formació ha volgut facilitar les eines i estratègies adients que han d’ajudar els docents a conduir el debat ètic amb els seus alumnes i el treball que han realitzar amb ells.
A la trobada final dels 5 instituts participants a CosmoCaixa Barcelona es formaran 4 grups de treball mixtos de 10 alumnes cadascun (2 per centre), corresponents als 4 temes treballats pel projecte, que funcionaran en paral·lel. Els estudiants exposaran les seves conclusions i les debatran entre ells a cada grup de treball. El debat serà conduït per un expert en ètica.
Fruit de la reflexió col·lectiva sorgirà un document comú final de conclusions, que es presentarà als alumnes assistents. L’acte clourà amb la conferència “El canvi climàtic, una oportunitat de futur?", a càrrec de Josep Enric Llebot, catedràtic del Departament de Física de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Entre d’altres aspectes, a les sessions de formació per a docents es va presentar el projecte europeu RRI Tools (Innovació i Recerca responsables), liderat per l’Obra Social “la Caixa”, dedicat a aquesta temàtica. S’hi va incloure, igualment, una xerrada informativa sobre la dimensió del repte que suposa el canvi climàtic a nivell mundial i les seves repercussions, a càrrec de Carles Gràcia, professor del Departament d’Ecologia de la UB i investigador del CREAF.
Per a desenvolupar el projecte, cadascun dels centresva organitzar l’alumnat de 3r d’ESO en 4 grups. Cada grup va treballar un dels aspectes sobre el canvi climàtic (boscos, oceans, agricultura i salut). El professorat va explicar als nois i noies el significat de la recerca i la innovació responsables i va treballar els continguts facilitats sobre aspectes científics i ètics vers la problemàtica del canvi climàtic.
Posteriorment, els científics col·laboradors van visitar els centres, realitzant sessions a les aules on van explicar la seva recerca en relació al tema determinat en cada cas (boscos, oceans, etc.), amb l’exposició dels possibles temes ètics derivats i un debat final amb els alumnes. A partir de la documentació facilitada, de les informacions aportades en la xerrada amb el científic i del debat, els alumnes han confrontat i extret conclusions conjuntament amb el professor o professora de l’aula.