Aquest programa té com a objectiu reforçar les vocacions científiques des dels nivells educatius de Primària i Secundària.
Barcelona, 25 de gener de 2013
Un total de 45 mestres, investigadors i responsables educatius van assistir ahir, 24 de gener, al taller “Estratègies per a incorporar el mètode científic a l’ensenyament” , organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) dins el seu programa ‘Ciència i Aula’ , que té com a objectiu reforçar les vocacions científiques des dels nivells educatius de Primària i Secundària.
En la primera part del taller, els tres ponents van aportar la seva visió sobre els reptes educatius que presenta la alfabetització científica de nens i joves. Marcel Costa, biòleg i professor de didàctica de la ESO a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), va proposar potenciar l’autonomia de l’alumnat i explicar la ciència des d’exemples quotidians propers a les vivències dels alumnes. Per la seva banda, Lídia Ochoa, professora de didàctica de les ciències a la Universitat de Girona (UdG), va relatar els obstacles més freqüents que es produeixen i va apostar per a millorar el lideratge, la formació i, sobretot, l’assessorament i el seguiment. També va instar a enfortir esquemes de col·laboració i xarxes de suport.
Finalment, va intervenir Jordi Sabaté, cap del Servei d’Innovació i Formació de l’ESO del Departament d’Ensenyament. Sabaté va explicar el programa de formació en CTM (Ciència, Tecnologia i Matemàtiques) del Departament d’Ensenyament, un programa que vol donar resposta a la demanda del professorat d’actualització de coneixements.
El resultat del taller, que va incloure diferent grups de treball, ha estat una àmplia varietat de reflexions i de propostes que van des de la possibilitat que els científics professionals assessorin als centres d’ensenyament fins a la necessitat de donar autonomia i capacitat de lideratge als professors compromesos, incloent-hi també molts altres aspectes. Aquestes opinions emeses pels propis actors del sistema educatiu són de gran utilitat per l’FCRi, conjuntament amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat, a l’hora de contribuir a orientar les seves polítiques per ajudar a incorporar el mètode.